Wednesday, August 26, 2009

Terima Kasih Mak.

Nak call mak tapi aku malu aku segan aku takot bedebar debar hati aku niy, perasaan menguasai diri aku. Sangat bodoh bila aku fikirkan. Aku kuatkan hati, aku kena jugak call mak. Aku nak mintak maaf dengan mak. Aku takot sangat ibadah puasa aku tak diterima Tuhan,bila aku dapat mesej dari Piut, katenye :

" Doa Malaikat Jibril menjelang Ramadhan, " Ya Allah abaikanlah puasa ummat NAbi Muhammad jika apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan 3 perkara :
1. Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya.
2. Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri.
3. Tidak bermaafan terlebuh dahulu dengan orang2 sekitarnya.

Maka Rasullulah pun ucapkan Amin3x... "


Ya Allah...aku terjelepuk wey bile bace mesej niy, bila aku renung2kan balik, Memang betul, selama aku hidup, berapa kali je aku mintak maaf dengan mak ayah ? Time raye je..Terasa sempit sangat didada niy, macam x tertanggung dosa aku kat mak ayah. Dosa aku melawan cakap ayah, ayah x bagi keje, aku keje. Mak suh belajar pandai pandai, tapi aku main main kat sini.

Hari ke 4 berpose, aku call mak.

Tutttt...3X
Ela yang angkat. Aku cakap nak cakap dengan mak.

Aku : Assalamualaikum.
Mak : Wslm.
Aku : Mak wat per ?
Mak : Xde wat pape de jait baju je ni.
Aku : Owhhh...Mak,org...org nak cakap niy.
Mak : Ye,cakapla...
Aku : Mak...org nak mintak maaf kat mak....(Hati aku da sebak da )
Mak : Apa sebabnya ? Ada wat salah pape ke ?
Aku : Org mintak maaf kat mak,sume salah org...huhuhuhu
Aku : ......Aku dah nagis time neh.....tarik nafas panjang...xde, kawan org bitaw..Malaikat Jibril kate kat Nabi Muhammad, puasa seseorang tu x akan ditime Allah, kalaw sebelom pose, ummat nabi muhammad x buat 3 perkara 1, mintak maaf kat kedua org tuanya. 2, mintak maaf sesama suami isteri. 3,bermaafan dengan org sekitar.
Mak : Mak maafkan, siti xde salah apa apa dengan mak. Mak pun x tahu cite ni, xpenah dengar. Xpe la,baru tahu kan..
Aku : Ha'a. Time kaseh mak... Ayah ade mak ?Org nak cakap ngan ayah.
Mak : Xde,ayah x balik lagi dari suraw.
Aku : Mak, nanti tolong sampaikan kat ayah, org mintak maaf dengan ayah.
Mak : Ye, nanti mak bagitaw ayah ye. Jap lagi balik la ayah tu.
Aku : Ok. Masih mak.

Perasaan aku lepas dapat mintak maaf dengan mak, Alhamdulillah, betul betul lega. Time kasih sangat sangat mak.
Siyes...aku takot kalaw mak x maafkan aku. Aku takot akan dosa yang aku buat. Aku takot sangat. kalaw nak dihitung,tolak tambah bahagi darab, tah la... memang banyak dosa aku kat mak. Tipu mak. Masa aku sekolah menengah dulu la, tipu sunat je. Huhuhu...boleh ke tipu sunat ? :P

* So,bagi sesape yang belom lagi mintak maaf dengan mak ayah memasing, g la mintak maaf okay. :) Korang kena buat, baru korang rasa bahawasanya, Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

2 comments:

  1. oh..
    tersentuh giler.
    aku pon x mintak maap kot time nak pose..
    kene kol mak ak neh.
    haiz.

    ReplyDelete
  2. bek ko kol mak kaw jid...
    huhu
    sedu sedan aku cakap ngan mak ku...

    ReplyDelete