Saturday, January 24, 2009

Teman Sejati .

Descriptions : Sajak ini ku khas ku coret buat teman baik ku , Norhafizah Binti Hasmadi . Kira kira 10 tahun yang lepas . Aku hanya ada dia . Sebagai teman gelak tawa . susah dan senang . kami gembira berdua . Peristiwa itu , masih terpahat dalam ingatan ku . Dia pergi dariku tanpa ucapan . Mahupun Selamat Tinggal . Aku buntu tuk mencari... fiza...dimana kamu skrg ? aku terlalu merinduimu....


1999 ,
hari tu aku pulang mengayuh basikal seorang diri .
selalunya dia ada bersama ku mengayuh basikal .
kami berlumba lumba untuk tiba ke rumah dahulu . hehe .
sangat manis saat itu jika dikenang kembali .
dan akhir nya ,
aku akan memenangi nya , kerna rumah aku lebih dekat ,
berbanding dengan rumah dia ,
kena mendaki bukit , tapi x la tinggi sgt .
xbest rasanya , pulang dari sekolah seorang diri ,
kalau x tu , sampai ke pintu rumah...
meleret senyuman ku ,
sungguh..sesuatu yang x ku duga terjadi .
dia..berpindah jauh dari ku .
beberapa hari sebelum itu ,
dia ada memberitahu ku tentang keluarga nya akan berpindah ...
sekeras keras nya dia tidak mahu berpindah .
tapi apakan daya nya ...
detik pilu ..berbaur hambar ..
basikal yang ku kayuh lesu terhenti ...
apabila melihat kereta yang dipandu oleh bapanya sekeluarga berlalu pergi disisiku ,
aku hanya dapat melihat nya berlalu pergi .....
dia ... pergi tanpa kerelaan nya...
melambai dengan pandangan sayu ...
tekak ku kelu untuk berkata apa .. tidak daya untuk menjerit ..
"jangan pergi sahabatku....."
sejak itu...aku tidak punya sahabat karib . teman sejati .
tika ini , walau sudah 10 tahun berlalu , masih tidak ku temu sahabat sepertinya .


Teman .
dikala kukesunyian ,
kau datang menemaniku ,
dikala ku kebuntuan ,
bersama kita menyelesaikannya ,
sehingga aku merasakan ,
kau lah teman sejatiku ,
rintangan demi rintangan ,
kita tempuhi bersama ,
cabaran demi cabaran ,
tercatat dalam diati kita bersama ,
tetapi ...
mengapa semua ini terjadi ?
kau pergi meninggalkan ku ,
terkapai kapai seorang diri ,
ketahuilah teman ,
diriku masih menanti ,
sebuah penantian yang tiada penghujungnya ...
teman ...
kembalilah ...
2001 .



No comments:

Post a Comment